شنبه 23 دی 1402 - 16:06
در ادامه ی برنامه های کمپ توانمندسازی صادراتی IHTECC در سمنان، شرکت ها با سه موضوع زیر آشنا شدند:
کمپ توانمندسازی صادراتی در استان سمنان به همت باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان برگزار شد. در ادامه گزارش کوتاهی از این نشست می خوانید.
در ابتدای برنامه ی بعدازظهر باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان در سمنان، جناب آقای دکتر سیدی عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پزوهش های بازرگانی و مشاوره امور بین الملل سازمان توسعه تجارت به بررسی توافقنامه ایران-اوراسیا پرداخت.
دکتر سیدی با اشاره به این موضوع که موافقتنامه ایران-اوراسیا در 4 دی ماه سال جاری در سنت پترزبورگ امضا شد گفت: موافقتنامه تجارت ایران با اوراسیا ویژگی های منحصر به فردی دارد:
در ادامه دکتر سیدی به دلیل نیاز کشورها به توافقنامه های تجاری اشاره کرد و گفت: در 30سال گذشته اتفاقات مهمی در دنیا افتاده است که باعث شده موافقتنامه های تجاری نقش مهم تری در تجارت جهانی ایفا کنند. فروپاشی دیوار برلین یکی از این اتفاقات بود که ارتباط بین بلوک شرق و غرب را ممکن کرد. همچنین گسترش فناوری های اطلاعات و ارتباطات فرصت بزرگی برای مرتبط شدن نقاط مختلف جهان فراهم کرد. در نتیجه این اتفاقات زمینه برای جذب سرمایه های خارجی هر روز بیشتر شد.
تجارت جهانی تا جایی رشد کرده است که قطعات یک محصول نهایی ممکن است از تعداد زیادی کشور تامین شود. مثلا به طور متوسط برای تولید یک خودرو حدود 23 کشور سهم دارند. از این نظر فرآیند هماهنگی با دیگر کشورها اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. در این موقعیت، راهی جز تسهیل تجارت نیست تا تولید به سرانجام و محصول به دست مصرف کننده برسد.
عضویت ایران در توافقتامه های تجاری مثل شانگهای و اوراسیا می تواند یکی از راه های برون رفت از مشکلات تجاری برای کشورمان باشد. همچنین موازی با عضویت در این توافقنامه ها نیاز است که مقررات خود را با مقررات تجارت جهانی وفق دهیم. هم اکنون ایران در 7 توافقنامه با پوشش محدود حضور دارد. همین امروز هم ما بازار بزرگی پیش روی خود داریم که نیازهای صادراتی زیادی دارند.
پس از دکتر سیدی، جناب آقای دکتر انزلیچی رئیس انجمن شرکت های مدیریت صادرات ایران شرکت ها را با بازارهای صادراتی کشورهای عمان، امارات و عراق آشنا کرد. دکتر انزلیچی ابتدا صادرات را یک چرخه نامید و گفت: صادرات یک چرخه است و از آمادگی صادراتی آغاز می شود. مراحل صادرات به صورت زیر در یک لوپ قرار می گیرد:
در ایران سه ایستگاه مغفول در صادرات وجود دارد که شامل تحقیق و تحلیل بازار، ارزیابی آمادگی صادراتی، توسعه محصول و فرآیندها می شود. همچنین دکتر انزلیچی دسته بندی کالا از دیدگاه خریدار را به صورت زیر برای شرکت ها ترسیم کرد:
انزلیچی گفت: صادرات یک بیزنس است و کسب و کاری موفق است که یک بوم صادراتی درست ترسیم کند. شش قدم اساسی برای فروش محصول وجود دارد:
عراق دارای بازاری شدیدا غیررقابتی و مبتنی بر روابط است. در این کشور انواع روش های ثبت شرکت شامل وطنی و اجنبی وجود دارد. یکی دیگر از کشورهای همسایه جهت صادرات امارات است که از شفاف ترین کشورهای در امر صادرات است.
از دیگر نکاتی که دکتر انزلیچی در ارتباط با صادرات به کشور عراق بیان کرد، تاسیس دفتر سازمان توسعه تجارت در این کشور است. وی گفت: این دفتر حدود دوهفته قبل در بغداد به نام "شباع" تاسیس شده که می تواند پشتوانه ی خوبی برای تسهیل صادرات شرکت های دانش بنیان به عراق باشد. همچنین در کشور عمان امروز، سه شرکت مدیریت صادرات ایرانی وجود دارد که به دیگر شرکت های ایرانی صادرکننده به عمان خدمات ارائه می دهند.
در انتهای جلسه ی بعدازظهر کمپ توانمندسازی صادراتی در پارک علم و فناوری استان سمنان آقای محمدامین تقوی؛ کارشناسی ارشد بازرگانی-بازاریابی بین الملل از دانشگاه تهران به توضیح صادرات هوشمند از طریق بسترهای بین المللی برای شرکت ها پرداختند.
کمپ های توانمندسازی صادراتی IHTECC با هدف کمک به شرکت های دانش بنیان جهت ورود به مسیر صادرات در استان های مختلف برگزار می شود. تاکنون یک کمپ سه روزه در پارک علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان و یک کمپ یک روزه در استان سمنان برگزار شده است. باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان با حمایت مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری برنامه های مختلفی در راستای ارتقای برند ملی در سطح بین الملل دارد.