در کارگاه آموزشی قوانین و مقررات رفع تعهد ارزی چه گذشت؟

دوشنبه 18 دی 1402 - 11:33

کارگاه آموزشی قوانین و مقررات رفع تعهد ارزی توسط باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان و با همکاری سازمان توسعه و تجارت ایران، امروز 8 مردادماه برگزار شد.

این کارگاه آموزشی با استقبال شرکت های صادراتی و حضور بیش از 100 شرکت کننده در محل نمایشگاه های بین المللی تهران و با صحبت های سرکار خانم دشتدار مدیر کل دفتر خدمات مالی و ارزی سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

دشتدار پس از بیان قوانین کلی تعهد ارزی و روش های ایفای تعهد گفت: سال اول تصویب این قانون به دلیل عدم شناخت شرکت ها از قانون جدید، سازمان تلاش زیادی برای کم کردن تعهدات ارزی داشت. پس از آن و همزمان با آگاه تر شدن شرکت ها از قانون تعهدات ارزی و روش های رفع تعهد، به تدریج مهلت و درصد ایفای تعهد به میزان امروزی خود رسید.

وی افزود: کمیته موضوع بند1 مصوبات سومین جلسه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات برای موارد خاص (مثل دیرکرد) تعهداتی که شرکت ها روی بازگشت ارز به کشور دارند، تشکیل شد. مراحل مختلف ارسال درخواست به این کمیته به شرح زیر است:

  1. احراز ارز
  2. ارائه ی دلیل دیرکرد
  3. ارائه مدارک
  4. درخواست از بانک مرکزی جهت ثبت کتاژ

دشتدار گفت آخرین مهلت ایفای تعهدات ارز حاصل از صادرات سال 1401 به منظور برخورداری از معافیت های مالیاتی شهریور ماه 1402 است و شرکت ها باید به این تاریخ جهت استفاده از معافیت مالیاتی توجه ویژه داشته باشند. دشتدار گفت: جهت رفاه حال صادرکنندگان و تسهیل امور، پس از این تاریخ، فرآیند ارسال و پیگیری درخواست از حالت دستی خارج و به صورت سیستمی انجام می شود.

اعضای کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات، شامل سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت اطلاعات، وزارت نفت، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف ایران و... است.

در ادامه دشتدار گفت: به استثنای مالیات بر ارزش افزوده، برخورداری از کلیه معافیت های مالیاتی و هرگونه جایزه و مشوق های صادراتی برای درآمدهای حاصل از صادرات (از سرزمین اصلی/مناطق آزاد و ویژه) متناسب با میزان ایفای تعهد ارزی صادراتی است. سپس دشتدار به توضیح استثنائات تعهدات ارزی پرداخت که شامل موارد زیر است:

  1. صادرات به مقصد عتبات عالیات
  2. ارسال کالا به مناطق آزاد (به منظور مصرف)
  3. صادرات پلاسمای انسانی به منظور واردات مشتقات حاصل از آن (با تایید وزارت بهداشت)
  4. ماشین آلات موزد استفاده در پروزه های فنی-مهندسی خارج از کشور
  5. هزینه های اتلاف، بازاریابی و فروش و سرمایه گذاری در سایر کشورها
  6. ارسال کالا به منظور انجام تست های فنی
  7. شرکت در نمایشگاه های خارجی
  8. برگشت کالای صادراتی
  9. عودت کالای وارداتی با استفاده از رویه صادرات قطعی
  10. تعهدات صادراتی زیر 5000 یورو تا پیش از ابلاغ مصوبه نهمین جلسه کمیته ماده 3

دشتدار پس از این توضیحات، روش های ایفای تعهد ارزی را در 7 بخش مختلف بیان کرد. این روش ها شامل فروش ارز در سامانه نیما، فروش اسکناس در سامانه سنا، واگذاری پروانه صادراتی به غیر، واردات در مقابل صادرات خود، بازپرداخت اقساط تسهیلات ارزی، تهاتر کالا به کالا و تادیه بدهی(دیون) ارزی (اصل و فرع) می شود. بعضی از این موارد خود توضیحات مفصلی دارند. مثلا بحث واردات در مقابل صادرات خود دارای 5 روش مختلف است که توسط خانم دشتدار برای مخاطبان تبیین شد.

مباحث مالیات و دیگر موضوعات مهم در رفع تعهدات ارزی در ادامه ی جلسه بیان شد. در پایان، شرکت های صادراتی حاضر در کارگاه سوالات خود پیرامون مشکلات و چالش های رفع تعهد ارزی را مطرح کردند و خانم دشتدار به این سوالات پاسخ داد.

سلسله جلسات و کارگاه های آموزشی حول موضوعات مهم و حیاتی برای شرکت های صادراتی توسط باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان برگزار می شود که علاقمندان می توانند اخبار آن را از سایت و شبکه های مجازی کریدور فناوری تا بازار و باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان دنبال کنند.

 

image